X
تبلیغات
فروشگاه فایل ارزان

فروشگاه فایل ارزان

پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

مرکز دانلود فایل نگارا | پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

download (1)

 

 

  • مرکز دانلود فایل نگارا | پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

    دید کلی :

    دانلود پاورپوینت با عنوان بررسی زیبایی از منظر معماری در قالب pptx، قابل ویرایش و در حجم 29 اسلاید شامل تعاریف زیبایی از نظر صاحب نظران، مقدار زیبایی، زیبایی در معماری، زیبایی فرمال (زیبایی فیزیکی مجرد )، زیبایی سمبلیک ( زیبایی فیزیکی آمیخته با مفاهیم )، معیارهای اصلی زیبایی در معماری، منابع.

    توضیحات کامل :

    مشخصات فایل:

    عنوان: پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

    تعداد اسلاید: 29 اسلاید

    قالب بندی: پاورپوینت

     

    فهرست مطالب:

    تعاریف زیبایی از نظر صاحب نظران

    مقدار زیبایی

    زیبایی در معماری

    زیبایی فرمال (زیبایی فیزیکی مجرد )

    زیبایی سمبلیک  ( زیبایی فیزیکی آمیخته با مفاهیم )

    معیارهای اصلی زیبایی در معماری

    منابع

     

    قسمتی از متن پاورپوینت:

    ادراک زیبایی پدیده ای چند بعدی است که می تواند حواس درونی ، بیرونی ، تعقل و شهود ما را به فعالیت وادارد . مطالعات نشان می دهد که :

       اولا      ادراک زیبایی پدیده ایست چند بعدی

       ثانیا      کیفیت سمبلیک محیط ، مهم ترین عامل در ادراک زیبایی می باشد.

       ثالثا      ارتباطی درونی و ذاتی بین زیبایی فرمال و سمبلیک وجود دارد.

    با توجه به اینکه ادراک بصری زیبایی مهم ترین حس در زمینه ی معماری است ،می توان به بررسی دو نوع زیبایی فرمال و سمبلیک در این ارتباط بسنده کرد.


برچسب‌ها: پاورپوینت,بررسی,زیبایی,از,منظر,معماری,
+ نوشته شده در پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ساعت ۰۱:۴۰ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم

پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم

 

 

  • پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم

    دید کلی :

    دانلود فایل پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم ، در حجم 23 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.بین دو جنگ جهانی خاستگاه این معماری شوروی بوده است. تنها سبکی که به طور مهم تأثیر جهانی ...

    توضیحات کامل :

    پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم ، در حجم 23 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.

    بخشی از متن:
    بین دو جنگ جهانی خاستگاه این معماری شوروی بوده است. تنها سبکی که به طور مهم تأثیر جهانی داشت و از این کشور برخاست.
    شوروی 1914 جنگ با آلمان
    1917 انقلاب سوسیالیسم
    تا سال 1920 جنگ های داخلی وجود داشت.
    در بحبوحه این بحران های بزرگ سبک کانستراکتیویسم که توجه و هدف آن ساختارها بود به وجود می آید.

    دو ویژگی اصلی در این سبک:
    کیفیت معمار گونه این سبک
    زاده تحولات جدید ناشی از انقلاب صنعتی و چیرگی آن بر زندگی آدمیان.
    و...

    فهرست مطالب:
    معرفی سبک
    ویژگی اصلی سبک
    واژه کانستراکتیویسم
    سوسیالیسم و کانستراکتیویسم
    اولین ساختمان این سبک
    نمونه های این سبک
    نظریه ها و شعارها
    نظریه پردازان و معماران مهم این سبک
    دهه های تاثیرگذاری

    این فایل با فرمت پاورپوینت در 23 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

    هدیه محصول:
    فایل WORD معماری رنسانس(7 صفحه)


برچسب‌ها: پاورپوینت,سبک,معماری,کانستراکتیویسم,
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ساعت ۰۷:۲۷ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

پاورپوینت بررسی روشنایی طبیعی در معماری

پاورپوینت بررسی روشنایی طبیعی در معماری

 

 

  • پاورپوینت بررسی روشنایی طبیعی در معماری

    دید کلی :

    دانلود پاورپوینت بررسی روشنایی طبیعی در معماری ۹۸ اسلاید

    توضیحات کامل :

    پاورپوینت بررسی روشنایی طبیعی در معماری ۹۸ اسلاید

    فهرست مطالب

    روشنایی طبیعی
    ماهیت نور طبیعی
    طراحی روشنایی طبیعی
    نور بدون گرما
    نور طبیعی خنک
    نور طبیعی خنک بوسیله شیشه انتخابگر
    اهداف روشنایی طبیعی
    راهبرد های اصلی روشنایی طبیعی
    راهبرد های اصلی روشنایی از پنجره ها
    راهبرد های غلبه بر ویژگی های منفی در پنجره های معمولی
    راهبرد های پیشرفته روشنایی حاصل از پنجره
    مصالح شیشه ای در پنجره ها
    نور گیری از بالا
    راهبرد های مربوط به نور گیر سقفی
    پنجره های صفه ای, مانیتور ها و نور انداز ها
    تکنیک های خاص روشنایی طبیعی
    سرمایش ایستا
    استفاده تاریخی و بومی
    سامانه سرمایش ایستا
    سایه اندازی
    سایه انداز های خارجی
    جهت گیری سایه انداز
    سایه انداز های متحرک
    پیش آمدگی های افقی
    دستورالعمل های طراحی برای پیش آمدگی های ثابت جنوبی
    سایه اندازی بر فضاهای خارجی
    سایه اندازها ی سنتی  
    شیشه به عنوان عنصر سایه اندازی

    سایه اندازهای داخلی
    مزایای سایه اندازهای داخلی
    نقایص سایه اندازهای داخلی
    کرکره ونیزی
    جداره حرارتی
    دفع گرما
    جذب گرما
    انعکاس خورشیدی(ضریب انعکاس)
    فشردگی, سطوح خارجی و برنامه ریزی حرارتی
    مواد عایق کننده
    انواع عایق های مورد استفاده در ساختمان ها
    پانل های عایق بندی سازه ای
    تاثیر عایق کنندگی ناشی از جرم حرارتی
    ساختمان سازی درون زمین
    نفوذ و تهویه
    طرح پیشنهادی
    سایت انتخابی
    پلان طبقه اول
    پلان طبقه دوم
    سایت پلان
    نمای جنوبی
    نمای غربی
    نمای شمالی
    نمای شرقی
    تمهیدات اقلیمی جبهه جنوبی
    تمهیدات اقلیمی جبهه شرقی
    تمهیدات اقلیمی جبهه غربی


برچسب‌ها: پاورپوینت,بررسی,روشنایی,طبیعی,در,معماری,
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ساعت ۰۶:۵۹ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

پاورپوینت نسبت طلایی در هنر و معماری

مرجع فایلهای آموزشی | پاورپوینت نسبت طلایی در هنر و معماری

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 


برچسب‌ها: پاورپوینت,نسبت,طلایی,در,هنر,و,معماری,
+ نوشته شده در چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ساعت ۱۱:۲۳ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

تحقیق و بررسی در مورد معماری باروک 19 ص

تحقیق و بررسی در مورد معماری باروک 19 ص

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • تحقیق و بررسی در مورد معماری باروک 19 ص
    تحقیق و بررسی در مورد معماری باروک 19 صدسته: معماری
    بازدید: 6 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 1512 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 20

    تحقیق و بررسی معماری باروک

    قیمت فایل فقط 3,400 تومان

    خرید

    تحقیق و بررسی در مورد معماری باروک دارای 20صفحه و با فرمت ورد و قابل ویرایش میباشد

    بسیاری بر این عقیده اندکه معماری باروک از ایتالیا آغاز گردید و بخش بزرگی ازاوروپا رازیرپوشش وگسترده خوددرآورد.این معماری پویایی خاصی دارد. ازویژگیهای معماری وهنرهای دیگرحفظ تعادل ووحدت آفرینی درمیان عناصری متراکم وگوناگون است.

    معماری باروک بامایه گرفتن ازانسانگرایئ بسا ط « شیوه گری» را برچید و در مقابله با خود با ضوابط کلاسیک حق اولویت را از عقل گرفت وبه احساس سپرده.در معماری باروک ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از:

    ایجاد هماهنگی وهنجار در میان عناصر ومضامینی گوناگون ودرهم آمیخته، طرحی فراخ ودر مقیاس بزرگ در فضای شکوهمند وابهت انگیز، واز طرفی هدف اصلی باروک تعبیه فضایی کلی در مرکز ومنظم کردن فضاهای فرعی ونمای ورودی. اصلی بنا را سرانجام بخدمت گرفتن عناصر اصلی پیکرتراشی ونقاشی وسایر هنرهای تزیینی برای ایجاد اثری کامل. معماری باروک دارای صلابت ساختمانی وجسامت و ابهتی خاص خود بود، که بعدها شیوه «روکوکو» از آنها کاست وبر خاصیت سبکی، ریز نقشی وشادی انگیزی وزینت تزیینی سطحی می افزود و عدم تقارن در تزیینات را پیشه کرد.

    درباره باروک ایتالیا باید گفت باروک رومی، نمایانگر یک آرمان مذهبی و سیاسی است. که نماینده این معماری گنبد کلیسای سان پیترو در روم است. باروک ایتالیایی آشکارا بسیاری از عناصر باستانی را منسوخ کرد. این گنبد با پیچ و تاب تمثیلی گسترده ای که بوسیله برنینی با پیروی از سلیقه معمارش میکلانژ و با تصور هنری خود از ستون بندیهای جانبی میدان سان پیترو یافته است، قرار بود که تجمسی باشد، از تمامیت کلیسایی، تصویری از سروری مسیحیت وگنبد فلک که از لحاظ ارمانی تمام جهان را زیر پر می گیرد.

    - هنر دوره اخیر را باروک نام نهاده اند.

    - باروک از نظر منتقدان سده نوزدهم به معماری کلاسیک منحط بی ساختار, دارای تزئینات زیاد نمایشی و عجیب و غریب اطلاق می شد.

    - تقریبا از اوایل قرن 17 تا اواسط قرن 18 را در بر می گیرد.

    - باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می شود.

    - واژه و اصطلاحاتی که با هنر باروک مربوط می شوند, عبارتند از: سرزندگی, تجمل, شکل های اغراق شده, پرهیز از خطوط مستقیم, شکلهای کشف شده, تحرک اعضای بدن, هنر زیاده روی

    - باروک چیز پیچیده ای است که پیچیدگی اش به غنایش می افزاید.

    - هنرمندان در دوره باروک با احساس خود حرکت می کنند و احساس را مقدم بر عقل می شمارند.

    - معماری باروک از ایتالیا آغاز گردید و بخش بزرگی از اروپا را زیر پوشش خود قرار داد.

    -  یکی از شاهکارهای معماری باروک, کلیسای سن پیترو در روم است.

    - هدف اصلی باروک تعبیه فضایی کلی در مرکز و منظم کردن فضاهای فرعی و نمای ورودی و اصلی بنا و به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیکر تراشی و نقاشی و سایر هنرهای تزئینی برای ایجاد اثری کامل.

    برخی از آثار معروف معماری باروک عبارتند از:

    پلکان راهنما، کلیسای سن ایوو، کلیسای سان کارلو، کاخ کارینیانو، کلیسای سوربن، کاخ ورسای، کلیسای سن لوئی، کلیسای سنت پل

    بسیاری بر این عقیده‌اند كه معماری باروك از ایتالیا آغاز گرد ید، و بخش بزرگی از اروپا را زیر پو شش و گستره خود در آورد. این معماری پو یایی خاصی دارد. از ویژگی ها معماری و هنرهای دیگر حفظ تعادل و وحدت آفرینی در میان عناصری متراكم و گوناگون است.

    معماری باروك با مایه گرفتن از انسان گرایی، بساط «شیوه گری» را برچید و در مقابله با خود با ضوابط كلاسیك حق اولویت را از عقل گرفت و به احساس سپرد. در معماری باروك ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از:

    ایجاد هماهنگی و هنجار در میان عناصر و مضامینی گوناگون و در هم آمیخته،‌طرحی فراخ و در مقیاس بزرگ در فضا ی شكوهمند و ابهت انگیز، و از طرفی هدف اصلی باروك تعبیه فضایی كلی در مركز و منظم كردن فضاهای فرعی و نمای ورودی و اصلی بنا را سرانجام به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیكر تراشی و نقاشی و سایر هنرهای تزیینی برای ایجاد اثری كامل. معماری باروك دارای صلا بت ساختمانی و جسارت و ابهتی خاص خود بود،‌كه بعدها شیوه « روكوكو » از آنها كاست و بر خاصیت سبكی، ریز نقشی و شادی انگیزی و زینت تزیینی سطحی می افزود و عدم تقارن در تزیینات را پیشه كرد.

    یكی از شاهكارهای معماری باروك، كلیسای سن پترو در روم است،‌كه در این دوره تكمیل گرد ید. پلان متراكم در مركز آن چنان كه میكلانژ و برامان

    ته طراحی كرده بودند پذی رفته نشد، لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام « كارلومادرنو» داده شد و او سه بلوك را به صحن افزود و نقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود. ولی طرح او با مرگش تكمیل نشد سپس « جووانی برنینی » به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروك طراحی میدان عظیم مقابل كلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.

    در روم است متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود.

     ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.

    كلیسا را با دو بال ذوزنقه ای همگرا به میدان بیضی شكل رو به روی كلیسا متصل كرد. در زیر گنبد این بنا، خیمه مقدس را كه دارای ستونهای مارپیچی است تعبیه نمود. لازم به ذكر است كه بنای فوق الذكر در دوره رنسانس ساخته شده بود،‌ولی در این زمان تكمیل شد

    از دیگر آثار برنینی طراحی پلكان راهنماست كه در مجموعه واتیكان قرار دارد. این پلكان طرح خاصی دارد به طوری كه وقتی از طرف پایین پله به طرف بالا حركت كنیم،‌از فاصله های دیواره های جانبی و ستونها به صورت همگرا كاسته می شود و با قرار دادن نورگیری در انتهای پاگرد، حالت روحانی خاصی عروج و پایین به بالا و به سوی نور تداعی می شود.

    یكی از بناهای معماری باروك ایتالیا است. كه توسط برومینی در هر رم ساخته د.برومینی به شیوه خاص خود، ‌در نمای بیرونی این نمازخانه، ‌نیز شكلهای مقعر را در برابر شكلهای محدب بكار می گیرد. بر فراز انحنای درونی نمای كلیسا،‌كه طرحش با تاق بندی های قدیمی دور تا دور حیاط منطبق شده است،‌ساختمان محدب و استوانه ای كلی طراحی شده كه اجزای پایینی گنبد بر آن تكیه دارند.

    قیمت فایل فقط 3,400 تومان

    خرید

    برچسب ها : معماری باروک 19 ص , تحقیق معماری باروک 19 ص , دانلود تحقیق معماری باروک 19 ص , معماری باروک , تحقیق معماری باروک , تحقیق در مورد معماری باروک , تحقیق در باره معماری باروک , بررسی معماری باروک , تحقیق و بررسی معماری باروک , دانلود معماری باروک , دانلود تحقیق معماری باروک , دانلود تحقیق در مورد معماری باروک


برچسب‌ها: تحقیق,و,بررسی,در,مورد,معماری,باروک,19,ص,
+ نوشته شده در جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ساعت ۱۹:۴۹ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

دانلود پروژه کامل درمانگاه درس طراحی فنی ساختمان رشته معماری

دانلود پروژه کامل درمانگاه درس طراحی فنی ساختمان رشته معماری

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • دانلود پروژه کامل درمانگاه درس طراحی فنی ساختمان رشته معماری
    فایل اتوکد پروژه درس طراحی فنی ساختمان طراحی درمانگاه همراه با جزئیات فایل اتوکد پروژه درس طراحی فنی ساختمان طراحی مطب همراه با جزئیات بسیار کامل شامل تیرریزی سایت پلان پلان معماری نماها برش آکس بندی فونداسیون و پی کنی شیب بندی ستون گذاری نازک کاری و
    دسته: معماری
    بازدید: 6 بار
    فرمت فایل: zip
    حجم فایل: 1598 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 1

    قیمت فایل: 29,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    دانلود پروژه کامل درمانگاه درس طراحی فنی ساختمان رشته معماری

    فایل اتوکد طراحی کلینیک درمانی همراه با جزئیات بسیار کامل پروژه درس طراحی فنی ساختمان

    فایل اتوکد پروژه درس طراحی فنی ساختمان طراحی درمانگاه همراه با جزئیات

    فایل اتوکد پروژه درس طراحی فنی ساختمان طراحی مطب همراه با جزئیات بسیار کامل

    شامل :

    تیرریزی

    سایت پلان

    پلان معماری

    نماها

    برش

    آکس بندی

    فونداسیون و پی کنی

    شیب بندی

    ستون گذاری

    نازک کاری

    و .....

    فایل اتوکد طراحی کلینیک درمانی همراه با جزئیات بسیار کامل

    قیمت فایل: 29,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: دانلود,پروژه,کامل,درمانگاه,درس,طراحی,فنی,ساختمان,رشته,معماری,
+ نوشته شده در سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ساعت ۱۶:۳۳ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

ابجکت (وسایل ورزشی) در نرم افزار معماری Revit Architecture

ابجکت (وسایل ورزشی) در نرم افزار معماری Revit Architecture

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • ابجکت (وسایل ورزشی) در نرم افزار معماری Revit Architecture
    این فایل شامل مجموعه ای از ابجکت های وسایل ورزشی در نرم افزار رویت میباشد
    دسته: معماری
    بازدید: 10 بار
    فرمت فایل: zip
    حجم فایل: 29597 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 1

    قیمت فایل: 5,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    این فایل شامل مجموعه ای از ابجکت های وسایل ورزشی در نرم افزار رویت میباشد که شامل وسایل باشگاه بدنسازی - بیلیارد - پینگ پنگ - شطرنج - توپ و... و همچنین شامل زمین ورزش والیبال - فوتبال - بسکتبال و... میباشد.

    قیمت فایل: 5,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: ابجکت,(وسایل,ورزشی),در,نرم,افزار,معماری,Revit,Architecture,
+ نوشته شده در سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ساعت ۱۶:۰۴ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

نام محصول:پاورپوینت شهرسازی و عناصر شهری در معماری ایرانی

نام محصول:پاورپوینت شهرسازی و عناصر شهری در معماری ایرانی

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • نام محصول:پاورپوینت شهرسازی و عناصر شهری در معماری ایرانی

    نام محصول : پاورپوینت شهرسازی و عناصر شهری در معماری ایرانی

    دسته : پاورپوینت – powerpoint
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: ppt
    حجم فایل: 11389 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 90

    توضیحات کوتاه:
    پس از اسلام در توسعه شهر ترجیح داده می‌شد که بناهای جدید را در بیرون شارستان بسازند،که تقسیم‌بندی شهر در این دوره بدین صورت بوده است
    1 محله در شهرسازی بعد از اسلام محله‌ها نه بر اساس سازمان طبقاتی بلکه بر اساس هم‌قوم بودن یا هم‌حرفه بودن شکل می‌گرفته است مثل محله شیرازیها و یا محله حصیربافیها
    محله یا کوی یک شهرک کوچک در

    توضیحات کامل:

    معماری پارسی

    یکی از ویژگی‌های ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور به تقلید بوده که آنرا بهتر از نوآوری بد می‌دانستند. تقلید یا برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی‌ها چون مردمی کشاورز بودند و در سرزمین آباد و خرم زیسته بودند، خوی آشتی و سازگار داشتند.

    به گمان فراوان آریایی‌ها هنگام کوچ و گذر از کنار دریاچه ارومیه، در برخورد با معماری آرارتویی، از آن الگو گرفته‌اند. مردم ایران از هزاران سال پیش، از چنین شیوه معماری پیروی می‌کرده‌اند، چنانکه مردم ابیانه و افوشته (در نطنز ) هم که نامی از آرارتو نشنیده‌اند چنین کرده‌اند.

    نمونه‌های این الگوبرداری هم در معماری و هم نیارش شیوه پارسی یافت می‌شود که دو نمونه از آنها  تالار ستوندار و کلاوه‌ها بوده است.


    تضمین خرید

برچسب‌ها: نام,محصول:پاورپوینت,شهرسازی,و,عناصر,شهری,در,معماری,ایرانی,
+ نوشته شده در جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ساعت ۱۱:۰۳ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

تحقیق معماری مصر

تحقیق معماری مصر

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • تحقیق معماری مصر
    تحقیق معماری مصردسته: معماری
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 5774 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 30

    معماری مصر 29 ص

    قیمت فایل فقط 3,400 تومان

    خرید

    تحقیق معماری مصر

    یکی از مهدهای تمدن و در نتیجه معماری وادی نیل در مصر است. وادی نیل آغاز زندگی بود، زندگی که نظم خورشید ستارگان و تمرکز بر مذهب (اعتقاد به جهان بعد از مرگ) کاتالیست هنر و معماری بود. معماری مصری سرگذشت اسرار و نبوغ معماران این سرزمین باستانی در طول تاریخ بوده است که به خلق شاهکارهای منحصر به فردی منجر شده است.

    “داستان زندگی مدرن از زمانی آغاز شد که یونان پا به صحنه تاریخ می گذارد… بر 30 قرن صنعت‌گران مصری پیکره‌ها را حکاکی کردند… این تمرین در دوره‌ی یونان تکرار شد اما در جهت به کمال رسیدن از لحاظ تکنیک و فن”

    جردن نویسنده انگلیسی

    از کناره‌ی رود نیل تا سودان امروزی را سرزمین مصر می نامند. در مسیر این رود، آبشارهایی قرار دارد که رود نیل پس از گذشتن از این آبشارها به دره‌ی عمیق می رسد. رود نیل قبل از رسیدن به دریای مدیترانه از دشت‌های همواری می گذرد. در این دشت رودخانه‌ها به شاخه‌های زیادی تقسیم می شود و تشکیل دلتا می‌دهد.

    برای حدود 10 هزار سال دره نیل جایگاه یکی از با نفوذترین و با شکوه‌ترین  تمدن‌های عصر خود بود. ساکنین مصر در دو منطقه‌ی شمالی و جنوبی با دو فرهنگ و رسوم کاملاٌ متفاوت از یکدیگر می زیستند. در مصر سفلی (ساکنین منطقه شمالی مصر) شغل مردم چوپانی و مسکن آنها بصورت چادرنشینی بود ولی در مصر علیا (ساکنین منطقه جنوبی مصر) مردم به کشاورزی اشتغال داشتند و محل سکونت آنها ثابت بود و مانند سومریها از نی به عنوان مصالح ساختمانی برای ساختن خانه ها استفاده می کردند.

    یکی از اختلافات فرهنگی دو قوم مراسم مذهبی دفن کردن مرده‌ها بود. در مصر سفلی، مرده‌ها را در قبر و در خارج از محل سکونتشان به خاک می سپردند در صورتیکه  در مصر علیا مرده‌ها را در محل سکونت خودشان یعنی با کشیدن دیوار و بستن راه آن قسمت از خانه دفن می کردند.

    هرودوت مورخ مشهور یونان درباره مصری‌ها می گوید: (مصری‌ها بیشتر از هر قوم دیگری به حد افراطی مذهب اند)

    آنها سکونتگاهها، بنای مزرعه‌ها، مغازه‌ها حتی کاخ‌ها و دژها را از مصالح کم دوام می‌ساختند ولی در ساختن معابد و آرامگاه‌های پادشاهان از سنگ‌های سخت استفاده می کردند در نتیجه بیشتر اطلاع ما از این بناها است. به طور کلی توجه مصریان به زندگی در این جهان برای ادامه زندگی و دست‌یابی به سعادت در مرحله‌ی دوم زندگی، یعنی زندگی پس از مرگ بوده است و هنر ایشان نیز براساس این نحوه نگرش آنها به زندگی پایه ریزی شده بود… سرزمین مصر از ذخیره‌های غنی معادن سنگ‌های نظیر بازالت، آهک، مرمر، گرانیت بود.

    اوضاع طبیعی مصر و زندگی مصریان در مذهب آنها منعکس شده بود. در دوره‌ای که مصریها به صورت نظام اجتماعی و جماعتی نخستین زندگی می کردند خدایان خود را به صورت حیوانات و پرندگان می ساختند و خدایان بد کار را بصورت حیوانات درنده و خطرناک وانمود می کردند اما بعدها آنها خدیان خود را به صورت انسان با سری از حیوانات و پرندگان می ساختند. با پیشرفت کشاورزی در مصریان آنها به پرستش “خورشید” پرداختند زیرا که آن را سرچشمه گرما و رشد و حیات می دانستند. خدای آفتاب “رع ” نامیده شد. خورشید پادشاه خدایان بود. همچنین علت طغیان رود نیل را نیز به خدای نیل نسبت می دادند. به همین دلیل آنها همیشه دعا می کردند که خدای نیل به مزارعشان بیاید و هنگامی که نیل طغیان می کرد مردم مصر جشن می گرفتند و خدای نیل را سپاس می گفتند.

    تمدن مصر از دیر زمان جزء    و محافظه کارترین تمدن روی زمین شناخته شده است به گفته‌ی افلاطون: “مصر در مدت 10000 سال تغییری نیافته بود. شاید کلماتی چون بادوام و یا مستمر برای تعریف این خاصیت هنر مصری مناسب‌تر باشد. گرچه در برخورد نخست کلیدی آثار هنری مصر از 300 تا 500 سال ق م به نحوی با هم شباهت دارند، البته در استنباط فوق هسته‌ای از حقیقت نهفته است در واقع فکر هنری مصر در همان نخستین قرن‌های عمر دراز آن تمدن پی ریزی شد و سپس تا پایان پادشاهی‌های کشور مصر هرازگاهی فقط تجدید نیروی یافت.

    تاریخ هنر مصر 

    1- تاریخ مستند و رسمی مصر

    2- پادشاهی کهن: از سلسله‌ی یک آغاز و سلسله‌ی ششم منقرض شد

    3- پادشاهنی میانه

    4- پادشاهی جدید

    5- پادشاهی متأخر

    6- هجوم اسکندر مقدومی

    7- سلسله بطالسیه

    8- مصر تحت حکومت رومیان

    9- حکومت بیزانس

    10- از آن پس دوره‌ی اسلامی آغاز شد

    تحول از دوره‌ی قبل از تاریخ به سلسله‌ی اول به نام “دوره‌ی پیش از پادشاهی” خوانده شده است. که با انقراض ششمین سلسله اش در حدود 2185 قبل از میلاد به پایان رسید. این طرز محاسبه‌ی تاریخی از طرفی معرف احساس شدیدی است که مصریان نسبت به دوام زمان می داشته‌اند و از طرف دیگر دلالت می کند بر اهمیت فوق تصور مقام فرعون (پادشاه) که نه فقط فرمانروای مطلق بود بلکه یکی از خدایان شناخته می شد.

    فرعون از همه‌ی پادشاهان برتر بود. زیرا پادشاهی وی صورت وظیفه یا امتیازی که از جانب منبع فوق بشری به وی تفویض شده باشد نداشت. بلکه در نفس خود ربانی و مطلق بود. در هر صورت نمی توانیم انکار کنیم که شخصیت فرعون همواره علامت مشخص و نشان بارز تمدن مصر باقی مانده زیرا شخصیت وی تا حدی وسیع در تعیین ماهیت هنر مصری مؤثر بوده است.

    در زمانی که نقاشی دیوارها هیراکونپولیس به وجود آمد – یعنی حدود 3200 ق م مصر شروع به ساختن ابزارهای مفروغی کرده بود، می توان گفت که در آن هنگام کشور مصر به دست تعدادی از امیران محلی که مقام و موقعیتی تقریباٌ نظیر رؤسای قبیله ای داشتند اداره می شد. صحنه های جنگی میان مردان سفید هیکل بدان سان که در نقاشی مورد بحث دیده می شود. محتملاً معرف نبردها و تهاجم‌های محلی است. از میان اینان دوره پادشاهی متخاصم به وجود آمد. ولی در حدود 3هزار سال ق م مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی بنام “نارمر” با هم متحد شدند و اولین زبان معماری و تزئینی سبک فرعونی کاملاٌ تکامل پیدا کرده بود و در واقع پس از گذشت این دوره است که به تدریج معماری مقبره‌ای یا مصطبه آغاز می گردد.

    محتملاً نارمر همان کسی است که تصویرش بر روی شیء نا مأنوس و شگفتی آور یعنی لوح تشریفاتی، به افتخار پیروزیش بر مصر سفلی ضبط شده است. این لوح متعلق به شهر هیراکونپولیس است. لوح تشریفاتی پادشاه نارمر را می توان قدیم‌ترین نمونه‌ی هنر تاریخی که تاکنون کشف شده است دانست، زیرا نه فقط نخستین تصویری از شخصیتی با هویت تاریخی است که به دست ما رسیده بلکه همچنین ماهیت آن به هیچ وجه بدوی نیست و در واقع لوح مزبور از همان زمان غالب خصوصیات هنری مصر در هنر مصری در عهد پادشاهی کهن و دوره‌ی های بعدی را در خود جمع می داشته است.

    در تصویر1 نارمر، موی سر دشمن به پاافتاده‌ای را در دست گرفته و می خواهد با گرز او را هلاک کند و دو دشمن شکست خورده‌ی دیگر در قسمت مجزای زیرین جای داده شده اند (شکل مستطیل کوچک در کنار مرد سمت چپ معرف شهر یا ارگی است) در قسمت بالای راست لوح و روبروی پادشاه نوشته‌ی درهمی از هیرولگیف دیده می شود. شاهین روی توده‌ای از گیاه کاغذی مصری یا پاپیروس ایستاده است و دنباله‌ی رشته‌ای را که به سر آدمی بسته شده در دست دارد، و این سر از همان خاک بیرون رسته است که توده‌ی گیاهان. تصویر مختلط فوق در حقیقت همان مضمون اصلی را با بیانی رمزی از نو تکرار می کند. بدین معنی که سر آدمی و گیاه پاپیروس معرف مصر سفلی است. و شاهین پیروز همان حوروس یعنی خدای محلی مصر علیاست. تقارن یا تشبیهی که به کار رفته کاملاً روشن است؛ حوروس همان نارمر است. و به عبارت دیگر خدایی بر دشمنان آدمیزاده‌اش پیروزی یافته است. پس حالت و حرکت نارمر نباید حاکی از تلاش و نبردی واقعی باشد چرا که دشمن از همان آغاز کار، در برابر او زبون و درمانده بوده است و کشتار او صرفاً عملی به شیوه‌ی آیینی است نه کوششی جسمانی. این موضوع از آنجا دستگیرمان می شود که پادشاه نارمر صندلهای خود را از پا درآورده است (کفشدار شاهی پشت سر وی ایستاده و صندلهایش را در دست نگاه داشته است) و همین معلوم می دارد که پادشاه پا بر زمین مقدس نهاده و در حال اجرای آین دینی است.

    در تصویر2 پادشاه بازهم پا برهنه دیده می شود، در حالی که کفشدار شاهی به دنبال وی صندلهایش را حمل می کند. در این صحنه پادشاه با تشریفاتی رسمی پشت سر گروهی از پرچمداران به راه افتاده است تا از پیکرهای سربریده‌ی اسیران جنگی بازدید کند. قسمت مجزای زیر این لوح بار دیگر آن پیروزی با علائم مرزی به وصف درآمده است. بدین معنی که فرعون در قالب گاو نر زورمندی که دشمن را لگدکوب می کند و دژ مستحکمی را فرو می خواباند مصور شده است تنها قسمت میانی لوح برای ما مفهوم مشخص ندارد. دو جانور گردن دراز و نگهبان آنها از هرگونه نشان و خصوصیت معرفی کننده‌ای عاری اند و ممکن است صرفاً جنبه‌ی تزئینی داشته باشند. به هر حال این جانوران هیچگاه در هنر مصری ظاهر نمی شوند.

    منطق نوین و درونی شیوه‌ای که در این اثر به کار رفته در مقایسه با نقاشی دیواری دوره‌ی پیش از سلسله‌ی پادشاهی به خوبی آشکار است. نخستین چیزی که در لوح نارمر بیننده را به شگفتی می اندازد کمال نظم آن است، به این معنی که سطح لوح به خانه‌ها یا حاشیه‌هایی افقی تقسیم بندی شده و هر هیکلی بر روی خط یا مرزی که به منزله‌ی سطح زمین است قرار گرفته است تزیین دارد و علامت‌های هیروگلیفی که متعلق به سطح دیگری از واقعیت اند و نیز  جسه دشمنان.

    مفهوم زندگی پس از مرگ چنانچه از مشاهده و بررسی “مقابر خصوصی”  حاصل مان شده است. در مورد مردم عاری تطبیق نمی کرده است. بلکه فقط امتیاز معدودی خاصان درباری بوده است، آن هم صرفاً به خاطر پیوستگیشان با وجود جاودانی فرعون‌ها. این مقابر که مصطبه خوانده می شوند معمولاً به شکل سکویی بلند و مستطیل شکل با دیواره‌های پرشیب و مفروش از سنگ یا آجر بر روی محوطه‌ی تدفین ساخته میشده است. محوطه‌ی تدفین در عمق زیادی زیرزمین قرار داشت و به وسیله‌ی هواکشی به سکوی بلند متصل می شد. شکل مصطبه احتمالاً از تپه های خاکی یا سنگی که مقبره‌های پیشین را می  پوشانید الهام گرفته شده است. و این در حالی است که، در بین  النهرین تقریباً نوعی بی تفاوتی نسبت به آیین مردگان و حفظ مقبره‌ها وجود داشت. در صورتیکه در مصر اینگونه مسائل را در درجه اول اهمیت قرار می دادند.

    در سرداب (محوطه تدفین) مقبره مصطبه ای هیچگونه ارتباطی با محیط خارج وجود نداشت، نقاش و یا تندیس متوفی و نیز  اشیاء نفیس ظروف تقدیم شده به “کا”  ضروری بود، قرار داده می شد. ارتباط مصطبه با محیط خارجی از طریق دری بود که به فضای کوچکی منتهی کردند، در برخی موارد از بام تا محل استقرار جسد، بیش از 5/30 متر به طرف پایین عمق داشت. و پس از اینکه جسد را داخل مقبره قرار می دادند این سوراخ را کاملاً مسدود می کردند و دهانه آن را به دقت مانند سایر نقاط سقف می پوشاندند. به طوری که دیگر این مسیر کشف گردد.

    مقبره پادشاهان از همان آغاز سلسله‌ی اول وسعت و شکوه بسیار یافت، و حتی گاهی نمای بیرونی آنها بصورت کاخ ضخیم شاهی درآمد. این آثار نه تنها اولین شکل مقابر ساخته شده در مصر بودند، بلکه ساخت آنها در زمانیکه اهرام نیز به وجود آمد ادامه یافت و به عنوان مقابر اشراف و نزدیکان فرعون در کنار اهرام بنا گردید و طول آنها از 5/4 تا 52 متر و ارتفاع آنها از 3 تا  متر متغیر بوده است. علت عمود نبودن این دیوار این مقابر و تمایل آنها به داخل ظاهراً باید در استحکام بیشتر این نوع “دیوارها” نسبت به دیوارهای عمودی بوده باشد.

    در دوره‌ی سلسله‌ی سوم در حدود (سال 2750 ق م) مقابر مصری شکل هرم‌های پله‌دار به خود گرفت نخستین مقبره‌ی عظیم پادشاهی و مشهورترین آنها مقبره پادشاه زوسر است که روی همان تپه مستطیل شکل اجدادی و در شهر سقاره یا گورستان نفیس بر پا شده است.

    این هرم که احتمالاً کهن‌ترین بنای سنگی مصر و نخستین بنای سنگی عظیم جهان است حدود 30 سال به طول انجامید هرم زوسر حدود 61 متر ارتفاع دارد و متشکل از شش مصطبه به تدریج کوچک شونده با ارتفاعی یکسان است و با زاویه آن 72 درجه در واقع متشکل از چندین مصطبه است که بتدریج کوچک شده و در پایان کار ساختمانی، مشابه زیگوراتهای بزرگ بین النهرین شده است. اما هرم زوسر برخلاف زیگوراتها یک مقبره است نه یک معبد و ارتفاعش از بنای مردگانی که پیرامونش ترتیب یافته بلندتر است.

    مقبره زوسر کار کردی دوگانه داشت.

    1-         حفاظت از پادشاه مومیایی و اشیاء دفن شده

    2-         مجسم ساختن قدرت مطلق و خداگونه‌ وی به کمک حجم و صلابت خویش

    معمار و آفریننده‌ی این مقابر هنری “ایقحوتپ” که در سنت دوره‌های متأخر مقام الوهیت یافت. وی نخستین هنرمندی است که نامش در تاریخ ضبط شده است و چقدر هم به حق، زیرا بنایی که در آن زمان از زیر دستش بیرون آمد حتی امروزه نیز بیننده را به شگفتی می اندازد. او توانست در آن زمان که معماری مصری با ساختمان های از خشت و چوب و نی، و پاره‌ای از مصلاح سبک وزن دیگر، سر و کار داشت ساختمان با سنگ‌های عظیم تراشیده را معمول کند.

    سر تکاملی اهرام در دوره ی سلسله‌ی چهارم با ساختمان هرم های سه گانه و عظیم پیکر جیزه به نام‌های خوفو (خئوپس)، خضرع (خضرن) و منکوریچ مرکرینوس به اوج اعتلاعی خود رسید.

    این اهرام حدود 2700 ق م ساخته شده اند و در جیزه قرار دارند و در سرزمین مصر مظهر پایداری ابدی، علم پنهانی – مرز و فنون – حکمت ازلی و جادوگری بوده‌اند.

    هر سه هرم به شیوه‌ی مالوف دارای سطوح جانبی صاف اند که در اصل با غلافی از سنگ تراشیده و یکدست پوشیده شده بود. ولی اکنون تمام آن پوشش به جز قسمتی از نوک هرم خفرن به کلی از میان رفته است هریک از این اهرام با دوتای دیگر از جهت جزئیات طرح و ساختمان اختلافاتی کوچک دارد، اما خصوصیات اساسی شان در مقطعی از هرم خئوپس (یاخوفو) که کهنسالترین  و بزرگترین آنهاست نشان داده شده است.

    قیمت فایل فقط 3,400 تومان

    خرید

    برچسب ها : معماری مصر 29 ص , دانلود معماری مصر 29 ص , دانلود معماری مصر , دانلود تحقیق معماری مصر 29 ص , دانلود تحقیق معماری مصر , دانلود تحقیق در مورد معماری مصر , بررسی معماری مصر , دانلود تحقیق و بررسی معماری مصر , دانلود تحقیق و بررسی در مورد معماری مصر , تحقیق معماری مصر , تحقیق در مورد معماری مصر , تحقیق و بررسی معماری مصر , تحقیق و بررسی در موردئ معماری مصر


برچسب‌ها: تحقیق,معماری,مصر,مقاله اماده,فروشگاه فايل نگارا,تحقيق علمي ,
+ نوشته شده در یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ساعت ۱۲:۰۴ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

معماری در كویر 40 ص

معماری در كویر 40 ص

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • معماری در كویر 40 ص

    گردشگری – اعظم السادات راستی:
    شهر بادگیرها را با یك نگاه گذرا نمی‌توانی بشناسی. یزد، شهری است بر پهنای بی‌ترحم كویر با معماری منحصر به‌فرد و مردمان خونگرم؛

     البته شیرینی‌های معروف و دیدنی‌های فراوانی نیز دارد.  امروز قصد پرداختن به شهر زیبای یزد را داریم.

    استان یزد در قسمت مركزی فلات ایران و در همسایگی استان‌های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و كرمان قرار دارد. این استان دارای  9شهرستان، 19شهر، 17بخش و 43دهستان است. باران در یزد بسیار كم می‌بارد به طوری كه متوسط بارندگی سالانه در این استان، بین 50 تا 100میلی‌متر است. محدوده استان یزد جزئی از فلات مركزی ایران به شمار می‌رود كه كویرهای ایران نیز عمدتاً در این فلات جای دارند؛ پس بخش بزرگی از مساحت استان را كویرهای مختلف در بر گرفته‌اند.

    پیشینه تاریخی
    منطقه یزد یكی از سرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن كهن ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3هزار سال است. برخی مورخین، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسكندر مقدونی نسبت می‌دهند كه وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عده‌ای دیگر از تاریخ‌نویسان، در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول(421– 339م) در این محل شهری به نام ‹‹یزدان‌گرد›› بنا شد و نام یزد از همین عنوان گرفته شده است كه به معنی مقدس، فرخنده و در خور آفرین است. شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است. یزد، نگین كویر است و اولین بار نام آن در كنار اسم ‹‹چیتر تخمه›› یكی از همرزمان داریوش آورده شده است. این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راه‌های معتبر مؤسسه‌های راهداری و مراكز چاپاری برخوردار بوده است. راهداری در یزد قدیم چنان اهمیتی داشت كه خاندان «آل‌مظفر» از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند.

    مردم یزد به زبان فارسی رایج با پاره‌ای ویژگی‌های گویشی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه‌ها و تركیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ كرده‌اند.گردشی كوتاه در شهر یزد، ساعت‌ها وقت لازم دارد؛ پس اینجا تنها به برخی از آثار تاریخی، مذهبی و دیدنی این شهر اشاره می‌كنیم.

    آب‌انبار شش‌بادگیری
    در شهری كویری همچون یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگر حس می‌شود. در این شهر بیش از 75 آب‌انبار وجود دارد كه «آب‌انبار شش‌بادگیری» معروف‌ترین آنهاست. این آب‌انبار دارای 6بادگیر است و 180سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده. از ویژگی‌های مهم این اثر تاریخی، دو‌دهانه‌ مقرنس‌كاری‌شده است. همچنین 55پله ورودی در قسمت جنوبی كه بین پله 25 و 26 از بالا یك هشتی با سنگفرش آجری قرار دارد، ویژگی دیگری است كه در این آب‌انبار دیده می‌شود.

    مجموعه مارکار
    این مجموعه شامل برج ساعت و مدرسه بوده، متعلق به اوایل دوره پهلوی است. مجموعه مارکار در محله تل (دروازه قصاب‌ها) قرار دارد.
    برج و باروی قدیمی شهر یزد
    حصار قدیمی شهر یزد در سه قسمت و سه دوره بنا شده است:
    شاهزاده فاضل و قلعه كهنه(دوران آل‌مظفر)
    مالمیر(مادر امیر/ دوره اتابكان یزد)
    فهادان و سیدگلسرخ(دوره ابوجعفر كاكوئیه)

    آتشكده زرتشتیان
    یكی از اماكن مربوط به زرتشتیان، آتشكده آنهاست. این بنا در خیابان آیت‌الله كاشانی واقع شده و شامل ساختمان و باغ مشجّری است كه در قرن اخیر ساخته شده‌اند. در این محل، آتشی كه برای زرتشتیان محترم است و دارای قدمتی دیرین بوده و باید همیشه روشن نگه داشته شود، نگهداری و از آن مراقبت می‌شود. قدمت این آتش به 1500سال می‌رسد. ساختمان اصلی آتشكده در وسط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آن ‌را درختانی همیشه‌سبز احاطه كرده‌اند. حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. آتش در محفظه‌ای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتاً وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاق‌هایی برای مراسم نیایش، پیرامون آن طراحی شده است.

    دخمه زرتشتیان
    دخمه در فرهنگ فارسی به معنای گورخانه گبر است. دو دخمه در حاشیه جنوبی شهر یزد، در حوالی منطقه صفائیه در بالای تپه‌ای نسبتاً مرتفع قرار دارد كه یكی قدیمی‌تر است و به نام «هانجكی هاتریا»(زرتشتی هندی‌الاصل) شناخته می‌شود و دیگری كه بعدتر ساخته شده، گلستان نام دارد. در وسط این دو دخمه، چاله‌ای سنگی وجود دارد كه زرتشتیان، مردگان خود را در آن می‌گذاشتند. این اثر، مربوط به دوره قاجار است. دخمه گلستان 25متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه 6متر است. دخمه هانجكی نیز 15متر قطر دارد.

    مدرسه ضیائیه
    این ساختمان (مشهور به زندان اسكندر) متعلق به سال 631هجری قمری است. بانی این بنا شرف‌الدین علی رضی است. این مدرسه در محله فهادان و در مجاورت بقعه دوازده‌امام قرار دارد.

    حمام خان
    حمام خان به گرم‌خانه نور نیز شهرت دارد. سابقه احداث حمام به سال 1212هجری قمری برمی‌گردد و در تاریخ 1242هجری قمری، تجدید بنا شده است. تزئینات حمام خان بسیار ساده بوده بطوری كه مهم‌ترین تزئین آن، نقاشی‌های بخش شاه‌نشین است. مساحت حمام، 1170متر مربع و زیربنای آن 900متر مربع است.

    بازار خان
    ساخت این بازار به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. ساختار متفاوت و عرض متباین آن، حكایت از ساخت تدریجی‌اش دارد. این بازار 258متر طول دارد و ارتفاع آن بین 4 تا 6 متر متغیّر است. در بخش شمالی- جنوبی 53مغازه و در بخش شرقی-غربی آن 100مغازه وجود دارد.

    مسجد جامع كبیر
    این مسجد، یكی از باارزش‌ترین بناهای تاریخی-هنری شهر یزد است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل‌بویه (قرن ششم هجری) می‌دانند ولی مسجد كنونی مربوط به آل‌مظفر و تیموریان (قرن هشتم و نهم هجری) است. از امتیازات هنری و معماری این مسجد می‌توان قدرت و استواری كاشیكاری‌های نفیس و جالب، سردر بلند، دو كتیبه نفیس (یكی به خط كوفی و دیگری به خط ثلث) روی كاشی لاجوردی معرق در كنار سردر باشكوه، دو مناره زیبا و تزئینات كاشی‌كاری‌شده دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد اشاره كرد. ارتفاع مناره‌های مسجد حدود 48متر و ارتفاع سردر آن حدود 24متر است.

    مجموعه امیرچخماق
    امیرجلال‌الدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاكم یزد، با همكاری همسر خود فاطمه‌خاتون جهت آبادانی یزد، مجموعه‌ای شامل تكیه، میدان، حمام، كاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهم‌تر مسجد امیرچخماق را بنیان نهادند.
    سنگ نصب‌شده در كریاس مسجد به طرف میدان و نقر وقف‌نامه بر آن به خط نسخ، شبكه‌های ظریف از كاشی‌های معرق دور خارجی گنبد محراب صفه اصلی با طاق‌نمای مقرنس‌كاری و… این مسجد را از نظر مرتبه زیبایی، بعد از مسجد جامع قرار داده است. این بنا كه مسجد جامع نو نیز نامیده می‌شود، در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده است.

    مسجد ملااسماعیل
    این مسجد بزرگ در جنوب میدان خان قرار گرفته و اثر همت والای آخوند ملااسماعیل عقدائی در سال1222 است.
    این مسجد مشتمل است بر ایوان وسیع با دهنه 75/15متر و شبستان با 32ستون و گنبدهای زیبا، نقش و نمای آجری درگاه‌ها و گاهی تلفیق‌شده با كاشی و سنگ مكتوب در طرف چپ بالای سردر بزرگ ورودی با مطالبی با خط نستعلیق و سنگ‌لوحه‌های مختلف.

    مسجد ریگ
    این مسجد كه كاروانسرایی مخروبه بوده، توسط امیرمعین‌الدین اشرف بنا شده است. منار گلی مزین به كاشی با خطوط و نقوش هندسی، قفسه‌ای چوبی در بالای منار كتیبه خط ثلث بر كاشی معرق در سه طرف سردر، در كنده‌كاری دولنگه‌ای، كاشی‌های شش‌ضلعی فیروزه‌ای و آبی با حاشیه‌های سیاه و سفید مرسوم قرن نهم هجری در بدنه محراب و طاق‌نمای محراب با گچ‌كاری مقرنس، از برجستگی‌های مهم این مسجد به شمار می‌رود.

    بقعه دوازه امام
    این بقعه مشتمل بر دوازده گنبد منفرد در سال 429هجری به دستور ابوسعید و ابویعقوب از امرای علاء‌الدوله فرامرز ساخته شده است. در این بقعه، كتیبه‌ای به خط كوفی، بالای سر درگاه كه در حاشیه‌ای از نقوش گُل و بوته قرار دارد و سنگ قبر فخرالدین اسفنجردی از مشایخ بزرگ قرن هشتم به اندازه 92×60 كه در محراب نصب است، توجه بینندگان را به خود جلب می‌كند.

    خانه لاری‌ها
    این خانه در سال 1286قمری ساخته شده و مالك آن حاج‌محمدابراهیم لاری بوده كه سابقاً به عنوان خانقاه نعمت‌اللهی از آن استفاده می‌شده است. مساحت آن، حدود 1700متر است و زیربنایی معادل 1200متر مربع دارد.
    درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آیینه‌كاری و نقاشی‌شده آن، یكی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است.


برچسب‌ها: معماری,در,كویر,40,ص,مقاله اماده,فروشگاه فايل نگارا,تحقيق علمي ,
+ نوشته شده در یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ساعت ۱۲:۰۰ توسط سامان سم دسته : نظر(0)